Tvättnötter




Min söta älskling ville att vi skulle beställa hem tvättnötter som han hade läst om på en internetsida vid namn Alternativ.nu Jag tyckte inte att det var någon dum idé utan tvärtom, vi försöker i allt vi gör att hitta på miljövänliga alternativ och detta var ett steg åt rätt håll.

Tvättnötterna är igenligen inga nötter utan bär som skördats ifrån träd i indien. Tvålämnet i nöten är ett skydd emot angripande insekter och detta gör även att odlingarna kan pågå helt utan bekämpningsmedel. I min tvätt använder jag 8st tvättnötter i en liten tvättpåse som jag har sytt utav ett gammalt uttjänat kuddvar/örngott. Andra saker du kan använda till dina tvättnötter är tex en omaka strumpa eller tvättpåse som finns att köpa i affären.

Tvättnötterna åker med i maskinen till ditt vanliga program och jag tycker inte att det behövs mjukmedel? Efter ett antal tvättar som kan vara sex stycken så börjar tvättnöten se torr ut och spricka, då kan man byta ut den till en ny. De gamla tvättnötterna kan du lägga i komposten eller också kan du googla fram ett recept på t.ex hårschampo eller något annat kul. Kolla gärna mera fakta om tvättnöt som tex fungerar som hundschampo.

Jag tycker att tvättnötterna fungerar bra, men vid vittvätt kan den behövas kombineras med någon slags blekmedel, ska testa bikarbonat som jag har hört ska fungera bra.



vi beställde våra tvättnötter som även är ett mera ekonomiskt alternativ på tvåleriet


Nästa steg är att exprimentera i hur tvålämnet även ska kunna hålla borta insekter, det vore ju praktiskt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0