Spara en del av sommaren

Vi har så otroligt mycket äpplen här nu, jag är orolig att vissa av grenarna inte kommer att klara av tyngden av alla fullmogna äpplen som det bara dignar av. Vi har också lyckats proppat frysen full utav körsbär, köttfärs, krusbär och blåbär m,m så nu får vi ta och torka resten.

Torkning i ugnen tar otroligt lång tid har vi märkt, det var ju också bara en kortsiktig lösning men att trä upp äppelskivorna på trådar det skulle vara allderles för tröttsamt. Nu har jag kikat runt efter något att torka frukt och annat i och jag vet nu att vi borde ha en hushållstork. I en sådan här hushållstork så lägger man allt det som ska torkas på hyllor i nät och så kan man själv programera torken på temperatur och tid. Bilden nedan är lånad ifrån Svampfoten.nu men liknande torkar finns även på europlast.se och svamping.e-butik.se. Priserna ligger emellan 1650 och 1900 kronor på de jag hittade, på alla ingick frakt och ett olika antal så kallade "Ollor"/hyllor. Skillnaden på torkarna förutom pris var måttet, antal ollor och på max antal grader. Jag har inte bestämt mig för vilken jag vill ha ännu, men det verkar ju helt klart vara en investering för dem som går in för att spara och konservera naturens somriga gåvor. 
 



Något som jag vill tipsa er om att torka och spara är körsbär, så otroligt gott. Kan ätas som de är, i muffins, doppade i choklad m,m.


Kommentarer
Postat av: Linnea Granström- Mamma till Ebba ♥

Men vad avundsjuk jag blev nu!

Vill också ha ett äppelträd, det får bli nästa års projekt :)



Tack snälla för dom fina orden om lillans rum :)

Kram

2011-08-23 @ 20:01:00
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: Esbe

Var har dina trevliga blogginlägg tagit vägen?

2012-01-26 @ 14:04:29
URL: http://blesselisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0