En dag på jobbet


När jag kom till jobbet i morse så var grabbarna redan på väg ut ur fikarummet och mötte mig i dörren.
"Vi ska gjuta", sa de :)
Whoho! Så var det dags för mig att få vara med om min första gjutning i betong, ewer ;)
Kostade på mig lite svengelska för att ni ska förstå min exaltering.



Så fick då fåran fina armering tillslut gå under betong för att aldrig mer- i alle fall inte under våra år på jorden-synas under vår sol. Så här läckert kan det se ut, slät betong som fyller formarna på ena sidan och helt nakna, kalla järn på den andra... snyggt :)


Ser ut över arbetsplatsen, innan frukost har vi fått i ca halva den massan betong som skall användas under dagen. En hög kran med slang är på plats, jag kände mig inte tillräkligt smidig för att hoppa runt och manövrera den idag. Kanske en dag om man förlorar tio kilo eller så att man vågar springa runt på liknande brädor utan att riskera att hela formen kollapsar


När alla delar av formen fyllts, brädorna ovanpå rensats och betongen slätats i formarna ut så fick vi bygga upp stöd för alla pressenningar som skulle läggas över. Vi försökte få upp duken så mycket som möjligt så att vi kunde få under varmluft, betongen får inte bli kall.



Här ligger alla "pressar" på med gångar för luft, det ska bli kul att se resultatet när vi river formen i morgon.
Som att lyfta formen av en sockerkaka :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0