Fruktgodis till hösten




Nu i skördetider så önskar jag särskillt mycket att jag inte hade ramlat ner ifrån stegen, men det är klart att sådant kommer ju alltid olägligt. Några äpplen har jag i alle fall plockat idag, några av de största på trädet. Krusbären och Svarta vinbären plockade Stefan. Jag önskar att vi kunde få ner lite körsbär med, sedan ska vi göra godis.
Körsbären ska kärnaas ur och stoppas in i ugnen för torkning. Krusbären ska också torkas. Äpplena ska jag kärna ur och skiva tunt, sedan tänkte jag att de skulle sockras in eller kryddas på något sätt. Det vore trevligt att ha godis som räcker över både höst och vinter nu när man har tillgång till så mycket frukt.

Av svarta vinbären så gör vi en till omgång av gelé, det är ju så gott så det kan man troligtvis inte få nog utav.

En annan sak som jag gör med krusbären är att jag "punkterar" dem och tar reda på innehållet. Det kan man samla i en glasburk som en rårörd sylt, jättegott på tex småkakor.

Återkommer med krusbärsrecept och bilder på det torkade godiset senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0